maandag 27 september 2010

ding 5: Op die feeds!

Ik heb wat gespeeld met mijn verse Netvibes account. Ik heb alle sites die ook zo af en toe eens aanklik toegevoegd. Dit ging het makkelijkst vanuit mijn netvibe account zelf:
aanklikken = groter maken

Als ik de mij bekende URL's (www-adressen) in het invoerveld typ, zoekt netvibes automatisch de feeds op. Ik heb dus eerst mijn eigen "rondje surfen" erin gezet, één tab algemene sites en één tab werkgerelateerde sites en blogs. De publiekssite van het Stadsarchief heeft blijkbaar geen feed. Wel een email nieuwsbrief.... hoe 1.0.

Vanaf een aanbiedende site een feed toevoegen is erg omslachtig. Er zijn maar weinig sites die een netvibes widget hebben, zo'n icoontje waarmee je de site automatisch toevoegd aan je reader. En bij die twee sites die wel zo'n widget hadden, werkte -ie niet. Dus dan moet je het RSS icoon aanklikken, URL kopieren en in de reader plakken. Niet handig.

Nu over het fenomeen feeds zelf. Tot een bepaald niveau is het inderdaad erg handig. Dat rondje surfen elke dag, levert inderdaad vaak blog ops die niks nieuws bevatten. Het kiezen van de juiste feeds is toch wel lastig. Waarom zou ik mij bijvoorbeeld abonneren op feeds van NRC binnenland, NRC buitenland, NRC wetenschap etc. etc. als ik een mooi overzicht van al deze feeds aantref op nrc.nl? Als je de berichten alleen uit je feeder leest, mis je toch een hoop. De vorm en opmaak van de website die de content aanbiedt, bijvoorbeeld. De website geeft vaak al een soort visuele ordening aan berichten, die ben je kwijt in de feeder. En verlies van context, daar worden wij archivarissen verdrietig van.








1 opmerking:

  1. Maar ja, feit is als je wilt bij blijven op een bepaald onderwerp je echt niet alle blogs kan volgen.
    Een optie is om een specifiek trefwoord te gebruiken in je feeds. Dan krijg je alleen als resultaat de berichten met dat trefwoord. Kan erg handig zijn.
    De context verdwijnt inderdaad, maar je maakt weer een eigen context! Reshuffle information!

    BeantwoordenVerwijderen