donderdag 3 februari 2011

Ding 22: Wat ik allemaal niet kan met mn telefoon...

Ietwat meewarig lees ik alle jubelverhalen over Androids en Iphones. Ruim een jaar geleden viel mij op dat mensen met zo’n touch-screen telefoontje daar best leuke dingen mee konden. Zuunig als ik ben, ging ik in op de goedkoopste aanbieding die ik kon vinden. En nu zit ik nog 12 maanden opgescheept met een Samsung Star *vies gezicht* en een T-Mobile abonnement *nog viezer gezicht*.
Ik weet toevallig dat Jacob heel tevreden is met zo’n toestelletje, mij kan het niet bekoren. Laat ik het er maar bij houden dat niet elke touch-screen smartphone ook meteen de functionaliteiten van een Android of Iphone heeft. Grombl…

Enfin, ik kan me best wat voorstellen van de kansen die er voor archieven liggen op dit vlak. De QR-codes bij tentoonstellingen bijvoorbeeld. Maar alleen een link naar een museumtekst voegt niet zo veel toe aan de traditionele tekstbordjes. Uit marketing oogpunt kun je het publiek via een QR-tag laten twitteren of iets “leuk” laten vinden op facebook (hoewel ik niet zo dol ben op dat concept, het kan nogal misplaatst uitpakken...)

Je kunt QR-tags ook gebruiken om mensen naar de meer interactieve delen van de site te leiden, de archiefbank, indexen en eventuele wiki's. Misschien stimuleert dit het publiek om verder te browsen - en scans te bestellen...? Layar zou heel goed ingezet kunnen worden bij de ontsluiting van de bouwarchieven, waar ik bij het Ding over Google maps ook al eens over begon (en zelfs al tot een voorzichtige aanzet tot eventuele discussie leidde...)

Maar dat wil niet zeggen dat archiefinstellingen deze toepassingen allemaal zelf moeten ontwikkelen. QR-tags bij een tenstoonstelling toevoegen schijnt niet zo ingewikkeld te zijn, leren we van mede 23-dinger Alexander. (Sterker, het is kinderlijk eenvoudig om zo'n tag te maken! Ik ga T-shirts bestellen met QR-codes! En mokken! )

Maar een layar applicatie ontwikkelen kunnen we misschien beter aan de markt over laten. In dit kader wijs ik -nogmaals- op de zeer lezens- en zienswaardige blogbijdrage en video hier:  Data Liberation Front.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten