dinsdag 1 februari 2011

#20 Footnote: een mooi voorbeeld van je ziel aan de duivel verkopen

Ten eerste: wat een prachtige website is Footnote! Ik heb een tijdje rondgesurft, inderdaad een beetje “verdwaald” af en toe, maar dat vind ik op een site als deze helemaal niet erg. Wat me vooral aanspreekt aan deze website, is dat het aan de ene kant allerlei technisch heel slimme, maar voor de gebruiker laagdrempelige zoekingangen kent, maar aan de andere kant ook overal binnen enkele kliks te zien is in welke collectie wordt gezocht, waar deze collectie vandaan komt en wat voor documenten er inzitten. Good old archivistische kenmerken dus. Daar kunnen veel archiefwebsites wat van leren!

Nog interessanter vind ik hoe deze website tot stand is gekomen. Footnote is een initiatief van een commercieel bedrijf, iArchives. Dit is eigenlijk een “scanboer”, die al veel ervaring had met het digitaliseren en doorzoekbaar maken van historische kranten. De samenwerking van Footnote en de National Archives (NARA) is zo’n typische “win-win situatie” (BS Bingo ! ;-) ): Footnote scant 4,5 miljoen pagina’s uit collecties van NARA en maakt deze doorzoekbaar. In ruil mag Footnote de documenten aanbieden op zijn eigen (commerciële, deels betaalde) website. NARA krijgt een kopie van de scans en de door Footnote toegevoegde metadata. Dit materiaal is gratis beschikbaar op de studiezalen van NARA, mag door NARA op CD-ROM en DVD worden gezet, en in fragmenten ook op de website. Na vijf jaar krijgt het NARA de volledige rechten over de scans en zullen ze gratis via internet worden aangeboden.

Ik ben niet heel goed ingevoerd in de materie, maar dat lijkt me een goede deal. Een deal die ook  weer actueel is geworden, nu het almachtige Google expliciet aangeeft geïnteresseerd te zijn in archieven. Ik denk dat er hele grote kansen liggen in samenwerking met commerciële partners. Vaak kunnen innovatieve bedrijven veel mooiere dingen doen met onze data dan wij (tip: blog van Tim de Haan:  Data Liberation Front op archief 2.0. Bekijk vooral ook het eerste filmpje). Maar archieven moeten zich niet met wat kralen en spiegeltjes laten afschepen. Content is heel veel waard in deze informatiemaatschappij, en content, dat hebben we!

P.S.: Net nu deze tekst helemaal klaar staat voor blogger, lees ik dit. Twee zielen,één gedachte denk ik ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten