donderdag 14 oktober 2010

Georefereren 2: Bouw en woning toezicht archieven! (?)

Ik denk dat de meeste van mijn lezers wel weten dat ik mij al een hele tijd bemoei met het digitaliseringsproject van de Bouw en Woningtoezicht archieven in Amsterdam. Als de grote bulk zo gemetadateerd en gescand is... wat zouden we dan de blits maken met Google Maps- achtige toegang! Klik op de kaart en vind uw bouwdossier!






OK, er zijn vast heel wat beren op de weg, maar ook mogelijkheden. Je moet een manier zien te vinden om automatisch de adressen aan een geo-referentiepunt te koppelen. Ik kan niet wachten ;-).

6 opmerkingen:

  1. Het is duidelijk dat jij je "ding" gevonden hebt. Welk een enthousiasme!
    Ik ben er helemaal voor dat wij als archiefdienst veel meer van Google Maps gebruik gaan maken, maar ik weet niet of de bwt-dossiers daar nu meteen voor in aanmerking komen. (Je hebt het hier over veel, gedetailleerde en technische informatie over één adres; of je zou alleen de geveltekeningen en bijv. plattegronden moeten plaatsen.) Ik denk verder aan toepassingen als: oude plattegronden, oude foto's, documenten uit het archief van de straatnaamcommissie (sinds wanneer en waarom heet deze straat zo), huisnummerbeschikkingen, en eventueel ook de woningkaarten (die we sinds kort on-line hebben).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede ideeen Jacob! Overigens hoeft het gebruik van Google Maps, of een dergelijke applicatie, voor "warme"dossiers als BWT niet te betekeningen dat alles meteen openbaar hoeft te zijn. Ik bedoel meer dat je je door mashups je systemen of archieven eenvoudiger en intiutiever kunt maken. (zie mijn vorige blogpost)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm ben zo enthousiast dat ik niet meer kan spellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat over die openbaarheid had ik wel begrepen. Kijk, je zult nooit al je archieven via Google Maps kunnen aanbieden aan het publiek (simpelweg omdat niet alles aan een locatie is te hangen). Je zult dus toch keuzes moeten maken. En dan vraag ik mij af of je een heel bwt-dossier via Google Maps zou moeten willen aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bedoel niet echt het koppelen van dossiers op de algemene site van Google maps (zoals je bijvoorbeeld met foto's doet), maar je zou de toegang tot deze archieven in een mashup site kunnen aanbieden, zoekingangen in een traditionele index en aangevuld met een locatie API. Vergelijk het een beetje met de manier waarop je naar huizen kunt zoeken op Funda.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zeker een goed idee, ik ben er stiekem ook al een beetje mee bezig geweest. En uiteindelijk is dat volgens mij ook het doel van het SAA.
    Waar je bij historische (BWT)archieven tegenaan loopt is dat de stad veranderd met de jaren. Straatnamen en huisnummers verdwijnen/wijzigen.
    Maar gelukkig heeft DPG dit tot lang geleden uitgewerkt.
    Met het flickr project heb ik precies andersom gedaan, reverse-geocoding heet dat, aan de hand van coordinaten het adres ophalen en tegelijk koppelen aan de descriptoren.

    BeantwoordenVerwijderen