maandag 11 oktober 2010

I tube, You tube, We all Tube!

Youtube! Dat ken ik al :) Illegaal al hele seizoenen van America's Next Topmodel op gevolgd. (Zoek op ANTM). Ook heb ik er al wat filmpjes op gezet, o.a. wat opnames van de band van mijn vriend, Sweet16.

Ook voor archiefinstellingen is Youtube een heel nuttig communicatiekanaal. Op archief 2.0 staat een interessante discussie over de mogelijkheden van Youtube:  'Youtube: hoe pakken jullie dat aan' . Ik had een beetje mijn twijfels over het nut van het onderhouden van verschillende vrienden, followers, abbonnees, groepen etc etc van verschillende kanalen zoals Youtube, Facebook, Flickr, Twitter, Hyves en wat al niet meer. De deelnemers aan de discussie stellen dat je je juist door je actief te manifesteren op zo veel mogelijk 2.0 platforms, je doelgroep en bereik enorm kan vergroten.

Vooral Mariette en Mirjam geven in deze discussie hele praktische tips, zoals bijv. sluit bij het taggen aan op actuele onderwerpen (bijv. "wij gaan weer naar school" in september). De kans dat je dan toevallig gevonden wordt is groter. Ik vind het alleen jammer dat de Youtube pagina niet echt te personaliseren is (net zoals die van Flickr overigens). Instellingen die stukken uit hun collectie aanbieden via Flickr en Youtube kunnen dat niet in hun huisstijl doen. Ik vind dat er toch een beetje onprofessioneel uitzien.

Een laatste punt vind ik dat dit soort sites (youtube, twitter) niet echt recht doen aan het karakter van archieven. Archiefstukken komen als losse documenten op het net en missen zo alle context die het een archiefstuk maakt, meer dan "een leuk filmpje", of "een plaatje van een tram". Wat zou het leuk zijn als je direct kunt doorklikken (via de knop "Waar komt dit vandaan") naar een gebruiksvriendelijke inventaris, en verder kunt browsen in het archief.....*droomt verder*

Als uitsmijter nog even een filpje van Sweet16. De man achter het drumstel (bril, cowboyhoed) is al bezet:


2 opmerkingen:

  1. He Anje! Leuk jouw 23dingenblog! Geeft alvast inspiratie voor volgend jaar als we bij het GldA aan de slag gaan. Overigens hebben wij de tutorials die op onze website staan om mensen te helpen met hun zoekproces ook op youtube gezet. Ik moet eerlijk bekennen dat ze maar tussen de 100 en 120 keer bekeken zijn, maar toch!
    tot maandag en succes met het volgende ding..

    BeantwoordenVerwijderen