vrijdag 17 december 2010

Infobatical (ding 11)

Ik loop een beetje achter… Niet omdat ik 23 dingen niet interessant of nuttig vind, integendeel! Maar het actief deelnemen aan social media, en vooral het tot je nemen van al die informatie… en daar de juiste grenzen in stellen…daar moet een informatie junk als ik nogal aan wennen. Dus als ik me dan even heel erg op mn studie moet richten (je weet wel, met lange stukken tekst in papieren boeken enzo…), ligt het 23 dingen gebeuren een beetje stil. Gelukkig ben ik daarin wel helemaal hip in 2011, las ik vanochtend in Metro. We gaan volgend jaar  allemaal op infobatical. Enfin, tot zover de smoesjes. Nu mijn Visie.


Ik zie een hele hoop mogelijkheden voor web 2.0 toepassingen binnen het archief. Leuk om te zien dat “we” ook al heel veel doen. We komen in contact met (potentiële) archiefgebruikers en geïnteresseerden, die vervolgens via hun netwerk meer bekendheid geven aan onze instelling en activiteiten (dit met name door facebook en twitter). Hierin verschilt een archief niet van andere bedrijven en organisaties. Leuk voorbeeldje van de laatste dagen: Alexander Klöpping (wizz-kid van DWDD) wordt door het stadsarchief op de juiste context van een krantenberichtje gewezen:

Ook wordt je doelgroep via sociale media meer dan een consument. Via crowdsourcing kun je ze aan het werk zetten, extra informatie inwinnen over je collectie, maar ook actief acquireren (wie is eigenlijk "The Wicked Reflectah"??? Bart??). Als laatste belangrijke mogelijkheid zie ik het aantrekkenlijk presenteren van je instelling en collectie. In plaats van investeren in dure software, storage en web-licenties en dergelijke, kun je je materiaal ook via Youtube, en Google maps (Jaa! Google maps! Mijn adoratie voor deze tool deelde ik al eerder hier en hier) presenteren. Ik ben ook erg dol op instructiefilpjes op o.a. Youtube, daar zouden we als stadarchief nog wel wat mee kunnen doen, met zoekinstructies enzo.



Tot zover Visie deel één: wat kunnen we er mee. Maar (zoals mede bloggers al eerder aangaven) als archiefinstelling moeten we natuurlijk ook nadenken over hoe we door social media geaggregeerde informatie kunnen archiveren. Dus in een volgend blogje Visie deel twee: wat móeten we er mee? Daar ga ik nog eventjes over nadenken.

1 opmerking:

  1. Ha Anje!
    Goed verhaal, je stoomt lekker door! Je doet het beter dan je coach! ;)
    Regelmatig pak ik een infobaticalletje, lekker de bergen op zoek naar 'geen netwerk'. Al wordt dat lastig. 90% van de wereldbevolking heeft de mogelijkheid om mobiel te bellen. Zelfs in Siberie! Pagina 3, geweldige foto. (Zo moesten we in Afghanistan ook bellen, op 1m2 hadden we bereik)

    http://issuu.com/IS-magazine/docs/is_magazine09

    We moeten als archief proberen op allerlei manieren dichter bij de gebruiker te komen en sociale media is hiervoor (eventueel) een hulpmiddel. Dit moeten we niet vergeten en elke keer afvragen waarom we dit doen. Daarna pas nadenken over het middel.

    The Wicked Reflectah is the wicked reflectah!

    BeantwoordenVerwijderen